COORDONATOR PROIECT
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este cea mai importantă instituție de învătământ superior și pol de cercetare din partea de vest a României. Comunitatea UVT include aproximativ 16000 de studenți și peste 700 de cadre didactice. Universitatea de Vest din Timișoara este o universitate comprehensivă, care are în componență 11 facultăți. Facultățile Universității de Vest oferă programe universitare acreditate la nivel national la nivel Licență, Masterat și Doctorat în specializările Arte și Design, Chimie, Biologie, Geografie, Economie și Administrarea Afacerilor, Drept, Filosofie, Istorie, Teologie, Matematică și Informatică, Muzică și Teatru, Educație Fizică și Sport, Științe Politice și Sociologie și Psihologie. Preocuparea universității pentru dezvoltarea continuă a calității formării oferite este demonstrată prin afilierea ei la numeroase organizații academice la nivel national și internațional (QS World University Rankings Top 701+ și QS Rankings by Subject Top 150 în domeniul Limbilor moderne). Universitatea de Vest din Timișoara oferă studenților oportunitatea de a îmbina studiile teoretice cu o solidă pregătire practică, într-un mediu multi- și interdisciplinar, având ca obiectiv major formarea unor profesioniști care să poată răspundă adecvat unei piețe a muncii fluidă și globalizată. Universitatea de Vest din Timișoara este interesată în mod special de internaționalizare. Universitatea este continuu preocupată și activ implicată în colaborări internaționale diverse, oferind programe de studiu în limbi străine, având o dinamică impresionantă în domeniul mobilităților de cercetare și predare, ale cadrelor didactice și ale studenților și deținând un important portofoliu de proiecte internaționale.
Astfel, Universitatea de Vest din Timișoara are peste 350 de acorduri bilaterale de colaborare internațională în granturi de tip Erasmus+ și EEA și peste 100 de alte acorduri bilaterale cu instituții de învățământ superior internaționale.
Nu în ultimul rând, Universitatea de Vest din Timișoara este o componentă esențială, de marcă a orașului Timișoara, reprezentând mediul multicultural, dinamic și cosmopolit, implicat în diverse și relevante forme în viața cetății și a cetățenilor ei. În mod permanent, Universitatea de Vest din Timișoara planifică și realizează cercetări și proiecte relevante și cu impact științific semnificativ, cu impact în dezvoltarea comunitară și în politicile sociale, educaționale și culturale.
Membrii echipei Universității de Vest din Timișoara
Dr. Loredana Al Ghazi – directorul proiectului, este lector universitar, doctor în Psihologie, psiholog principal și supervizor în psihopedagogie specială, psihologie educațională, psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie existențială și logoterapie. Dr. Al Ghazi este director și fondator al Clinicii Universitare pentru Terapii și Consiliere Psihopedagogică a Universității de Vest din Timișoara și co-fondatoare a Centrului de Asistență și Integrare Psihopedagogică al Universității de Vest din Timișoara. Domeniile de expertiză și de interes științific și de cercetare sunt consilierea și psihoterapia, psihologia dezvoltării, psihopatologia copilului și a adolescentului, psihologia pozitivă, analiză existențială, well-being, terapii specifice pentru persoane cu dizabilități, cu centrare pe TSA și tulburările psihomotorii. Din 2017 este coordonatorul proiectului Erasmus+ Innovative academic course on integrative interventions for children with autism spectrum disorders (IACIIC-ASD)
Dr. Claudia Borca este lector universitar și director al Departamentului de Științe ale Educației al Facultății de Sociologie și Psihologie a Universității de Vest din Timișoara. Dr. Borca este psiholog specialist supervizor în psihopedagogie special, având experiență în educarea și terapia copiilor cu dizabilități, în special a copiilor cu TSA și cu deficiențe de vedere. De asemenea, este co-fondatoare a Clinicii Universitare pentru Terapii și Consiliere Psihopedagogică și a Centrului de Asistență și Integrare Psihopedagogică ale Universității de Vest din Timișoara. Activitatea ei științifică și preocupările sale de cercetare sunt axate pe tulburări de dezvoltare și deficiențe de vedere. Are o carieră didactică universitară și de formare de peste 15 ani, predând discipline fundamentale la nivel de licență și master (Tulburări de dezvoltare, Deficiențe de vedere, Practică în domeniul educației speciale, etc.). A făcut cercetări și a publicat cîrți și articole pe aceste teme. A fost implicată în proiecte naționale și europene în domeniul educației specialei. Este specializată în ASD, instruită în Tehnici cognitiv-comportamentale și analiză comportamentală aplicată -ABA pentru TSA.
Dr. Ioana Dârjan este lector al Departamentului de Științe ale Educației, al Facultății de Sociologie și Psihologie a Universității de Vest din Timișoara. Este licențiată în Psihologie și Pedagogie, magister în educație integrată și doctor în Psihologie al Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, cu formare în terapie cognitiv-comportamentală. Cariera sa profesională, academică și științifică este centrată pe abordarea educațională și terapeutică a copiilor și tinerilor cu tulburări emoționale și comportamentale, tulburări de dezvoltare, educare și disciplinare pozitive, tulburări de limbaj și terapia tulburărilor de limbaj, educația adulților și competențe-cheie. Dr. Dârjan a abordat ca autor și co-autor aceste topici în cărți, articole și comunicări științifice. Este Senior LSCI trainer și co-fondatoare a Clinicii Universitare pentru Terapii și Consiliere Psihopedagogică și a Centrului de Asistență și Integrare Psihopedagogică ale Universității de Vest din Timișoara. De asemenea, este directorul a două programe postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă pentru profesioniștii din domeniul educațional.
Dr. Anca Luștrea este conferențiar universitar și psiholog principal supervizor în psihopedagogie specială. Are experiență în munca cu copiii cu dizabilități, în special copiii cu deficiențe de auz, în managementul de caz, educație în medii incluzive și evaluare în educație specială. Este co-fondatoare a Clinicii Universitare pentru Terapii și Consiliere Psihopedagogică și a Centrului de Asistență și Integrare Psihopedagogică ale Universității de Vest din Timișoara. Activitatea ei științifică și preocupările sale de cercetare sunt axate pe educația în medii incluzive, managementul de cez în educația specială și deficiența de auz. Are o carieră didactică și de formare de peste 15 ani, predând discipline relevante, la nivel de licență, master și postuniversitar (deficiența de auz, educație incluzivă, management de caz în educație specială). A făcut cercetări și a scris cărți și articole pe aceste teme. Lucrează cu copii cu deficiențe de auz și profesori din școli incluzive.
Dr. Mihai Predescu este conferențiar al Departamentului de Științe ale Educației, al Facultății de Sociologie și Psihologie a Universității de Vest din Timișoara. Este licențiat în Psihologie, magister în educație integrată și doctor în Psihologie al Universității din București. Mihai Predescu este Psiholog Principal supervizor în Psihopedagogie Specială. Cariera sa profesională, academică și științifică este centrată pe educație specială, psihodiagnostic special, cercetare educațională, traumă și reziliență, wellbeing și educația adulților. A abordat ca autor și co-autor aceste topici în cărți, articole și comunicări științifice. Dr. Predescu este directorul Centrului de Asistență și Integrare Psihopedagogică (CAIP) și co-fondator al Clinicii Universitare pentru Terapii și Consiliere Psihopedagogică ale Universității de Vest din Timișoara.
De asemenea, este director și formator în programe postuniversitare de formare și dezvoltare continuă și training-uri pentru profesori și specialiști din domeniul educațional.
PARTENERI
Universitatea din Florența (Universita degli Studi di Firenze, UNIFI) este una din cele mai mari organizații de cercetare și învățământ superior din Italia, cu peste 1800 de cadre didactice și peste 9000 de studenți. Universitatea din Florența are o vastă ofertă educațională, în toate domeniile științifice. Universitatea din Florența este una din cele mai mari instituții de cercetare din Italia, atât ca număr al producțiilor de cercetare, dar și ca diversitate a domeniilor. Cercetătorii săi participă la studii relevante, la nivel national și international, contribuind la dezvoltarea științifică globală.
Universitatea din Florența acordă o atenție deosebită dezvoltării de parteneriate cu univerități internaționale, derulând, în prezent, peste 270 de acorduri de colaborare internațională. De asemenea, Universitatea din Florența participă cu un mare angajament la orice inițiativă de creare a Spațiului European de Cercetare, inclusiv a Programelor-Cadru pentru cercetare și dezvoltare. Universitatea din Florența este deosebit de activă în domeniul cercetării și al colaborărilor internaționale, fapt dovedit de creșterea semnificativă a finanțărilor externe obținute de-a lungul timpului. Universitatea din Florența are resurse și expertiză impresionante în cercetările din domeniul științelor educației, a educației adulților și a educației speciale și integrate.
Membrii echipei Universității din Florența
Dr. Tamara Zappaterra este conferențiar universitar de al Departamentului de Studii Educaționale și Psihologice din cadrul Universității din Florența, specializarea Predare și educație specială. Dr. Zappaterra este delegatul decanului pentru studenții cu dizabilități, președinte al cursului de masterat Conducerea școlii și pedagogie clinică și membru al consiliului de doctorat. în domeniul Calitatea educației. Este membru al Centrului pentru Studii și Cercetări în Problematica Handicapului (CESPD) al Universității din Florența.
Din 2003 predă Educație specială, la nivel masteral și postuniversitar, pentru profesori din învățământul primar și din învățământul special.
Activitatea ei științifică este centrată pe studii educaționale în domeniul dizabilităților: evoluția conceptualizării handicapului, cultura handicapului, includerea școlară a elevilor cu dizabilități în învățământul de masă, tulburări de învățare, formare didactică pentru activități de sprijin, formarea cadrelor didactice pentru activități de integrare, joc și dizabilitate. Începând din 2014 și până în 2019 a predat la Universitatea din Florență cursul Metodologii de predare și psihoeducație pentru elevii cu tulburări ale spectrului de autism. Din 2016 este membru al Comitetului Științific pentru Cercetarea și Inovarea Metodologico-Educațională în domeniul incluziunii FIA – Fundația Italiană pentru Autism.
Dr. Tommaso Fratini este asistent universitar al Universității din Florența, în domeniul educației speciale. Dr. Fratini este doctor în Psihologie al Universității din Bologna. Cercetările sale se centrează pe incluziunea socială și procesele afective în diferite tipuri de dizabilități, cu un accent deosebit pe tulburările spectrului autist.
Saverio Fontani este doctor al Universității din Florența. teza sa de doctorat intitulându-se Sisteme de comunicare augmentative și alternative pentru intervenția educațională în tulburările spectrului autist. Interesele sale majore de cercetare vizează educația specială pentru copiii cu tulburări din spectrul autist și sindroamele genetice. Cele mai semnificative publicații ale dr. Fontani sunt: Sindrome Di Williams. Dalla ricerca all’intervento psicoeducazionale (2012); Disturbi dello spettro autistico. Percorsi sull’insegnamento incluso (2014); Comunicazione alternativa di aumento e disabilità. Proposte differenziate per interventi educativi, scolastici e di competenze inclusi (2016).
Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) este una dintre cele mai importante universități din România. Situată în Sibiu, fostă Capitală Europeană a Culturii, ULBS și-a asumat rolul de actor-cheie în viața științifică, culturală și educațională din regiune. Obiectivul cheie al universității din Sibiu este de a desfășura un proces educațional competitiv, care respectă standardele UE, care acordă absolvenților universității recunoaștere academică și profesională internațională. Universitatea promovează programe unice în mediul academic românesc, iar gradul ridicat de încredere recomandă Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu ca o instituție puternică, angajată să îmbunătățească calitatea procesului educațional. Promovarea programelor de studiu în limbi internaționale, metodele de predare bazate pe TIC și implementarea ECTS asigură consolidarea procesului educațional. Cercetarea este unul dintre cele mai importante aspecte ale vieții academice la Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu. Centre de cercetare recunoscute funcționează la Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, iar activitățile academice în domeniul inovației au fost foarte creditate la expozițiile internaționale de invenție. Universitatea are aproximativ 15000 de studenți înscriși, în 142 de programe. Activitățile de predare și cercetare sunt desfășurate de 650 de membri ai personalului. Universitatea are 24 de centre de cercetare și găzduiește 30 de reviste academice. Un aspect-cheie al universității este centrarea sa pe internaționalizare, cu peste 200 de studenți străini, 78 de cadre didactice străine și 250 de acorduri ERASMUS + și tip parteneriat cu 87 de universități din 38 de țări din întreaga lume. Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu este una dintre cele mai dinamice universități din România. Cele 9 facultăți ale sale acoperă o gamă largă de discipline de studiu, de la inginerie la științe sociale și de la medicină la studii agricole. Facultatea de Științe Sociale și Științe Umane oferă formare în învățământ primar și preșcolar și în psihologie. Datorită marii diversități a ofertei educaționale universității, proiectele de cercetare au o abordare interdisciplinară puternică, bazată pe colaborarea dintre membrii personalului din diferite domenii.
Membrii echipei Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu
Dr. Elena-Lucia Mara este profesor al Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, România. Principalele discipline predate sunt: Didactica limbii române în învățământul primar, Practica pedagogică, Literatura și literatura română pentru copii. Având un doctorat în filologie și preocupări filologice, dr. Lucia Mara este autor a peste 50 de articole despre literatură, literatură pentru copii și didactica limbii române în reviste și conferințe naționale și internaționale și cărți de specialitate. De asemenea, este formator în proiecte europene pe tematica abilităților de comunicare și dezvoltare personală, membru în proiecte Leonardo da Vinci și proiecte europene de cercetare, realizate în colaborare cu multe universități din Italia, Spania, Germania, Marea Britanie și Statele Unite.
Dr. Daniel Mara este profesor al Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, România. Principalele discipline predate sunt: Psihologia educației și Pedagogie. Doctor în Științe ale Educației și magister în învățământ incluziv al Universității Bologna, el este autor a peste 100 de articole în educație incluzivă, dezvoltare cognitivă și metacognitivă. De asemenea, s-a remarcat ca formator în proiecte europene, membru în proiecte Leonardo daVinci și proiecte europene de cercetare. În cei cincisprezece ani de activitate științifică și profesională în mediul academic a participat la activități de formare și cercetare, în echipe naționale și internaționale, colaborând cu specialiști din Italia, Spania, Germania, Statele Unite ale Americii etc. În prezent este coordonator al Socrate-Erasmus Bilateral Grant-pentru următoarele universități din Italia: Universita degli studi di Bologna, Universita degli studi di Sassari, Universita degli studi di Bergamo, din Spania: Universitatea de Leon, Universitat de Illes Balears și din Austria: Pädagogische Hochschule Tirol Innsbruck.
Facultatea de Științe ale Educației și ale Reabilitării (ERF) a Universității din Zagreb este una dintre cele 34 de facultăți ale Universității din Zagreb. Este o instituție de învățământ superior fără scop lucrativ, cu aproximativ 900 de studenți înscriși la unul dintre cele trei programme: de licență, de specializare postuniversitară sau de studii doctorale. În prezent, există 92 de angajați, 75 permanenți și 17 temporari; 64 cadre didactice și 28 de suport.
Facultatea de Științe ale Educației și ale Reabilitării a Universității din Zagreb este singura instituție de învățământ superior din Croația care oferă programe redutabile, de nivel universitar, în terapia tulburărilor de limbaj, reabilitare educațională și pedagogie socială, precum și cele mai bune practici clinice în aceste domenii.
Activitățile de bază ale Facultății de Științe ale Educației și ale Reabilitării sunt științifice și educaționale, definite în conformitate prerogativele organizării și implementării studiilor universitare de nivel licență, master, doctorat, nivel postuniversitar și studii de specialitate. Facultatea desfășoară și importante proiecte de cercetare științifică, organizează și implementează programe de învățare continuă, organizează și coordonează conferințe și simpozioane științifice și profesionale, oferă consiliere profesională, studii de expertiză, avize ale experților, programe profesionale, în instituții și întreprinderi comerciale; implementează programe de prevenire, diagnostic și reabilitare sau tratament ale persoanelor care întâmpină dificultăți în integrarea socială și dificultăți de comunicare.
Membrii echipei Universității din Zagreb
Dr. Jasmina Stošić este conferențiar al Departamentului de Educație Inclusivă și Reabilitare. Domeniile sale de expertiză și interesele de cercetare se axează pe caracteristici speciale ale dezvoltării copiilor cu tulburări ale spectrului autist, strategiile și programele de educare a elevilor cu tulburări din spectrul autist, integrarea persoanelor cu tulburări din spectrul autist. Dr. Stošić este supervizorul programului pentru copii cu tulburări ale spectrului autist din Grădinița Bajka. În cadrul Cabinetului pentru Tulburările Spectrului Autist al Centrului de Reabilitare, al Facultății de Științele Educației și Reabilitării, ea desfășoară activități de diagnostic și evaluare psihopedagogică; consilierea și educarea părinților copiilor cu tulburări din spectrul autist și dezvoltarea și implementarea de programe individualizate pentru copii cu TSA.
Dr. Ana Wagner-Jakab este conferențiar universitar și director al Departamentului de Educație Inclusivă și Reabilitare al Universității Zagreb. Principalele domenii de expertiză și de cercetare vizează incluziunea educațională și socială a persoanelor cu dificultăți, dezvoltarea și implementarea măsurilor de sprijin pentru familie, frați și surori ai persoanelor cu dificultăți și studii în domeniul dificultăților de învățare și al deficiențelor